De Israëlische choreografe Reut Shemesh creëert samen met elf adolescenten (m/v/x) tussen 15 en 21 jaar een krachtige dansproductie over mannelijkheid, identiteit en rebellie, maar ook over kwetsbaarheid. Inspiratie hiervoor vindt ze onder meer bij de Ultra’s, de harde supporterskern van voetbalploegen die luidruchtig en actief door het vuur gaan voor hun club. Wat is het groepsgevoel waarmee zij zich identificeren? Welke kwetsbaarheid schuilt onder die vaak agressieve laag van beweging, zang en kledij? Shemesh verbindt deze vragen aan de zoektocht naar identiteit van opgroeiende tieners.
L'ATALANTE is het verhaal van een binnenschipper en zijn jonge bruid. Voor hun huwelijksreis varen ze vanuit haar dorp, maar de jonge vrouw is het eentonige leventje aan boord al gauw beu. Als het schip aanlegt in Parijs, laat ze zich verleiden door het bonte nachtleven van de grootstad...
De jonggestorven Jean Vigo wist poëzie te puren uit de meest alledaagse dingen en situaties: zijn L'ATALANTE behoort dan ook tot het mooiste van de Franse cinema uit de jaren 30. Michel Simon steelt de film als de excentrieke stuurman Père Jules.
De Israëlische choreografe Reut Shemesh creëert samen met elf adolescenten (m/v/x) tussen 15 en 21 jaar een krachtige dansproductie over mannelijkheid, identiteit en rebellie, maar ook over kwetsbaarheid. Inspiratie hiervoor vindt ze onder meer bij de Ultra’s, de harde supporterskern van voetbalploegen die luidruchtig en actief door het vuur gaan voor hun club. Wat is het groepsgevoel waarmee zij zich identificeren? Welke kwetsbaarheid schuilt onder die vaak agressieve laag van beweging, zang en kledij? Shemesh verbindt deze vragen aan de zoektocht naar identiteit van opgroeiende tieners.
Elke maand stelt PLEASE RELEASE ME een film voor die onterecht onverdeeld is gebleven. In november versmelten fictie en documentaire in een provocerend portret van het Braziliaanse, autoritaire Bolsonarotijdperk.
DRY GROUND BURNING volgt een vrouwelijke criminele bende uit de favela Sol Nascente in Brasilia. Ze stelen olie van de overheid om ze door te verkopen aan andere illegale bendes en bezetten de straten in een politieke daad van verzet.
Elke maand stelt PLEASE RELEASE ME een film voor die onterecht onverdeeld is gebleven. In november versmelten fictie en documentaire in een provocerend portret van het Braziliaanse, autoritaire Bolsonarotijdperk.
DRY GROUND BURNING volgt een vrouwelijke criminele bende uit de favela Sol Nascente in Brasilia. Ze stelen olie van de overheid om ze door te verkopen aan andere illegale bendes en bezetten de straten in een politieke daad van verzet.
Join us for a mind-bending fusion of music, technology, and electrifying vibes at the most anticipated live coding event in Belgium of the year - the Algorave at De Studio, with special guest Sam Aaron, who created Sonic Pi!
🎶 On this event, we will unleash the Power of Code in Music! 🎶
Onder de noemer CLASSICS RESTORED brengt CINEA elke maand een straffe klassieker in de kijker. Deze maand: het Syrische THE DUPES, van de Egyptische regisseur Tewfik Saleh, volgt drie Palestijnse vluchtelingen in Irak, onderweg naar Koeweit, in de jaren 50 op de achterkant van een vrachtwagen in de meedogenloze hitte van de woestijn. Elk van hen belichaamt een andere dimensie van de Palestijnse ervaring en gelooft dat hij een nieuw leven voor zichzelf kan opbouwen in het 'Beloofde Land'.
OP DE SOFA: PVDA-FRACTIEVOORZITTER IN HET VLAAMS PARLEMENT
Op vrijdag 1 december gaan SpeakxOut en Wel Jong in gesprek met Jos D'Haese. Dit is een unieke gelegenheid om inzicht te krijgen in de visie van PvdA op belangrijke kwesties waar jongeren van wakker liggen, en ook kritische vragen te stellen.
‘Nuff Said werd groot in Antwerpen en vertakte de afgelopen 15 jaar naar podia in Genk, Turnhout, Leuven, Rotterdam en Amsterdam.
Dit seizoen kan je terug elke maand op ‘Nuff Said in De Studio terecht voor een nieuwe show met verse namen. Van comedy en hiphop tot jazz en spoken word.
Huisband Lucid Lucia Collective brengt elke editie een feest van jazz, funk en groove.
2001: A SPACE ODYSSEY wordt vaak genoemd als de beste scififilm ooit gemaakt. Het kan niet ontkend worden dat de film sinds zijn release een enorme inspiratiebron vormde voor vele na hem. Roger Ebert schreef het mooi: “The genius is not in how much Stanley Kubrick does in the film, but in how little.” Kubrick blies het scifigenre omver met een nieuwe logica: de film hoeft niet sensationeel te zijn, maar moet in zijn geheel ontzag en inspiratie opwekken. Het is vooral de muziekkeuze die dat verwezenlijkt in 2001: A SPACE ODYSSEY.
In een opwelling reist Freddie, 25 jaar, voor het eerst terug naar haar geboorteland Zuid-Korea. Als kind werd ze geadopteerd en opgevoed in Frankrijk. De eigenzinnige jonge vrouw gaat op zoek naar haar biologische ouders in een land waar ze weinig over weet, waardoor haar leven in nieuwe en onverwachte richtingen gaat.
Lena verliest haar vader als zijn vissersboot vergaat op zee. Er wordt gefluisterd dat het ongeluk haar vaders schuld is maar Lena is ervan overtuigd dat er een mysterieus beest rondwaart in de Noordzee. Een monster dat het schip deed vergaan… Lena gaat tot het uiterste om het bestaan van het monster te bewijzen.
Alles kan, kan alles?
Al kan alles: een automatisch doorspoelend toilet, friet aan huis om 4u ‘s nachts,
een bakfiets voor 12 peuters en virtueel afspreken op een Apple Vision pro vr bril.
Elf jonge acteurs vragen zich af of het allemaal nodig is.
Welkom op een spekgladde weg van gedachtes,
keuzes en jezelf worden, bestrooi hem met uw eigen korreltje zout. Overwegen is een ensemble voorstelling met eigen teksten, beweging en veel kostuum.
Regisseur Marc kan de eindeloze kritiek vanuit de producenten op zijn film niet verdragen en vlucht met zijn editor naar de Franse Cevennen om het project in alle rust af te kunnen maken. Ook daar blijkt het einde nog lang niet in zicht, aangezien zijn creativiteit zich uit in eindeloze ideeën die het proces blijven onderbreken. Ideeën die zowel komisch als ronduit verontrustend zijn…
Twee jonge mannen van de Oglala Lakotastam leven in het Pine Ridge indianenreservaat. De 23-jarige Bill probeert de eindjes aan elkaar te knopen; hij is vastbesloten om de “Amerikaanse droom” te verwezenlijken, of het nu gaat om het bezorgen van leveringen of het fokken van poedels. De 12-jarige Matho staat te popelen om een man te worden. Wanhopig op zoek naar de goedkeuring van zijn jonge vader, neemt Matho een reeks impulsieve beslissingen die zijn leven op zijn kop zetten en hem niet in staat stellen de harde realiteit van de wereld onder ogen te zien.
Alles kan, kan alles?
Al kan alles: een automatisch doorspoelend toilet, friet aan huis om 4u ‘s nachts,
een bakfiets voor 12 peuters en virtueel afspreken op een Apple Vision pro vr bril.
Elf jonge acteurs vragen zich af of het allemaal nodig is.
Welkom op een spekgladde weg van gedachtes,
keuzes en jezelf worden, bestrooi hem met uw eigen korreltje zout. Overwegen is een ensemble voorstelling met eigen teksten, beweging en veel kostuum.
Artists Against Stigma is een driedaags festival naar aanleiding van Wereldaidsdag op 1 december. Het is een feest in solidariteit met personen die leven met HIV. Een gelegenheid voor kunstenaars om rond dit thema van seksuele gezondheid hun werk te tonen.
Op 2 december zou Maria Callas 100 geworden zijn. Ter ere van de legendarische operazangeres vertonen we haar samenwerking met Pier Paolo Pasolini als Koningin MEDEA, protagoniste van de klassieke tragedie van Euripides.
King Crimson is een band waar mensen letterlijk dolgraag bij willen horen. IN THE COURT OF THE CRIMSON KING is een zwartkomische film voor iedereen die zich afvraagt of het de moeite waard is om alles op te offeren voor een enkel moment van transcendentie.
‘Als je het te druk hebt, laat deze brief dan gerust nog even liggen. Maar als je er eenmaal aan begint, geef me dan alsjeblieft je onverdeelde tijd.’ Zo staat te lezen in het eerste hoofdstuk van Tosca, de debuutroman van Maud Vanhauwaert.
Hoe vaak gebeurt het dat je een boek koopt, maar geen tijd vindt om het te lezen?
Daarom geven we jou, bij aankoop van Tosca, er graag de leestijd bij.
Lena verliest haar vader als zijn vissersboot vergaat op zee. Er wordt gefluisterd dat het ongeluk haar vaders schuld is maar Lena is ervan overtuigd dat er een mysterieus beest rondwaart in de Noordzee. Een monster dat het schip deed vergaan… Lena gaat tot het uiterste om het bestaan van het monster te bewijzen.
Deze groteske en zwarte komedie werpt een bijtende blik op iemand die er alles aan zou doen om zich geliefd en gezien te voelen. Een oncomfortabele maar hilarische satire. De toxische relatie tussen Signe en haar zelfingenomen vriend Thomas verziekt helemaal wanneer hij doorbreekt als kunstenaar. Om de aandacht weer op zich te vestigen, begint Signe zichzelf te vergiftigen.
In deze woordloze kleutervoorstelling zie je hoe nietsvermoedende mensen plotseling in de spotlights komen te staan. Wanneer ze zich eventjes onbespied wanen, blijken ze toch in beeld te zijn. Vluchten kan niet, dus ja... dan moet je iets... show, entertainment... maar hoe? In de paniek in hun ogen zie je hun hartstochtelijk wens: zo snel mogelijk terug naar het donker, weg uit het helse licht!
ARTISTS AGAINST STIGMA is een driedaags festival naar aanleiding van Wereldaidsdag. Een initiatief van Antwerp Queer Arts Festival en kunstenaarscollectief HIVISIBLE, i.s.m. met Sensoa, Toneelhuis, De Studio en De Cinema.
Tegen de achtergrond van een rijk Hollywood documenteert COMMITMENT TO LIFE het ware verhaal van de strijd tegen hiv en aids in Los Angeles - en hoe een onbevreesde groep van hiv/aidspatiënten, artsen, filmsterren, studiomagnaten en activisten de koers van de epidemie veranderde.
King Crimson is een band waar mensen letterlijk dolgraag bij willen horen. IN THE COURT OF THE CRIMSON KING is een zwartkomische film voor iedereen die zich afvraagt of het de moeite waard is om alles op te offeren voor een enkel moment van transcendentie.
Alles kan, kan alles?
Al kan alles: een automatisch doorspoelend toilet, friet aan huis om 4u ‘s nachts,
een bakfiets voor 12 peuters en virtueel afspreken op een Apple Vision pro vr bril.
Elf jonge acteurs vragen zich af of het allemaal nodig is.
Welkom op een spekgladde weg van gedachtes,
keuzes en jezelf worden, bestrooi hem met uw eigen korreltje zout. Overwegen is een ensemble voorstelling met eigen teksten, beweging en veel kostuum.
Regisseur Marc kan de eindeloze kritiek vanuit de producenten op zijn film niet verdragen en vlucht met zijn editor naar de Franse Cevennen om het project in alle rust af te kunnen maken. Ook daar blijkt het einde nog lang niet in zicht, aangezien zijn creativiteit zich uit in eindeloze ideeën die het proces blijven onderbreken. Ideeën die zowel komisch als ronduit verontrustend zijn…
Twee jonge mannen van de Oglala Lakotastam leven in het Pine Ridge indianenreservaat. De 23-jarige Bill probeert de eindjes aan elkaar te knopen; hij is vastbesloten om de “Amerikaanse droom” te verwezenlijken, of het nu gaat om het bezorgen van leveringen of het fokken van poedels. De 12-jarige Matho staat te popelen om een man te worden. Wanhopig op zoek naar de goedkeuring van zijn jonge vader, neemt Matho een reeks impulsieve beslissingen die zijn leven op zijn kop zetten en hem niet in staat stellen de harde realiteit van de wereld onder ogen te zien.
Het is niet alom bekend dat het afwerken van doorbraakfilm STRANGER THAN PARADISE afhing van de vraag of producent Sara Driver de film kon smokkelen (in zware blikken, niet zomaar op een harde schijf) om deel uit te maken van het IFFR in 1983. De kortfilm STRANGER THAN ROTTERDAM WITH SARA DRIVER is een hilarische reconstructie van hoe dat is gegaan.
THE ETERNAL DAUGHTER is een mysterieus drama met een imponerende dubbelrol van Tilda Swinton, die zowel een filmmaker als haar moeder speelt. Wanneer ze samen in een bijna verlaten hotel verblijven, komen geheimen uit het verleden langzaam bovendrijven. Julie (Tilda Swinton) en haar moeder Rosalind (Tilda Swinton) reizen af naar een oud familiehuis in Wales, dat tegenwoordig gebruikt wordt als hotel. In dit afgelegen landhuis, waar Rosalind haar jeugd heeft doorgebracht, sluimeren oude familiegeheimen die Julie ’s nachts wakkerhouden.
DJ Zack en pooier Jack belanden in de gevangenis vanwege misdaden die ze niet hebben gepleegd. Zij komen terecht in een cel met de vrolijke, optimistische Roberto. Deze Italiaan spreekt gebrekkig Engels en vormt daardoor een komisch en soms zwaar irritante aanwezigheid.
Groter dan het leven, wild, uitdagend en androgyn, maar ook model, popicoon en actrice – Grace Jones is het allemaal! Met ‘Nightclubbing’ en ‘Slave to the Rhythm’ in de jaren tachtig sloeg ze een brug tussen disco en new wave en verzoende aldus water en vuur. Maar deze onwereldse zangeres is ook dochter, moeder, zus en zelfs grootmoeder. Sophie Fiennes volgde Grace Jones een aantal jaren waarin Grace zich volledig openstelde. Ze neemt ons mee naar Jamaica waar we kennismaken met haar familie en de achtergrond van haar traumatische jeugd wordt onthuld.
Tijdens de depressiejaren in het interbellum wordt een dansmarathon georganiseerd in Hollywood. Wanhopig van armoede gaan de deelnemers tot het uiterste om te winnen, of het nu gaat om het prijsgeld of om de aandacht van de ceremoniemeester die op zoek is naar de nieuwste ster. De uitputtende competitie is opgezet voor het vermaak van een paar verveelde toeschouwers en speelt meedogenloos in op de ontreddering van de deelnemers.
SHADOW OF A DOUBT speelt zich af in een doodgewoon stadje in Californië waar nooit wat gebeurt. Op een dag strijkt hier een charmante heer uit de grote stad neer, oom Charlie, die zijn nichtje, dat ook Charlie heet, komt opzoeken. Hij wordt met open armen ontvangen in de warme schoot van de familie. Maar er is iets vreemds aan de hand met oom Charlie... Wat hij zegt is op z’n minst verontrustend, vooral als hij het heeft over rijke weduwen…
THE ETERNAL DAUGHTER is een mysterieus drama met een imponerende dubbelrol van Tilda Swinton, die zowel een filmmaker als haar moeder speelt. Wanneer ze samen in een bijna verlaten hotel verblijven, komen geheimen uit het verleden langzaam bovendrijven. Julie (Tilda Swinton) en haar moeder Rosalind (Tilda Swinton) reizen af naar een oud familiehuis in Wales, dat tegenwoordig gebruikt wordt als hotel. In dit afgelegen landhuis, waar Rosalind haar jeugd heeft doorgebracht, sluimeren oude familiegeheimen die Julie ’s nachts wakkerhouden.
Deze groteske en zwarte komedie werpt een bijtende blik op iemand die er alles aan zou doen om zich geliefd en gezien te voelen. Een oncomfortabele maar hilarische satire. De toxische relatie tussen Signe en haar zelfingenomen vriend Thomas verziekt helemaal wanneer hij doorbreekt als kunstenaar. Om de aandacht weer op zich te vestigen, begint Signe zichzelf te vergiftigen.
Regisseur Marc kan de eindeloze kritiek vanuit de producenten op zijn film niet verdragen en vlucht met zijn editor naar de Franse Cevennen om het project in alle rust af te kunnen maken. Ook daar blijkt het einde nog lang niet in zicht, aangezien zijn creativiteit zich uit in eindeloze ideeën die het proces blijven onderbreken. Ideeën die zowel komisch als ronduit verontrustend zijn…
Twee jonge mannen van de Oglala Lakotastam leven in het Pine Ridge indianenreservaat. De 23-jarige Bill probeert de eindjes aan elkaar te knopen; hij is vastbesloten om de “Amerikaanse droom” te verwezenlijken, of het nu gaat om het bezorgen van leveringen of het fokken van poedels. De 12-jarige Matho staat te popelen om een man te worden. Wanhopig op zoek naar de goedkeuring van zijn jonge vader, neemt Matho een reeks impulsieve beslissingen die zijn leven op zijn kop zetten en hem niet in staat stellen de harde realiteit van de wereld onder ogen te zien.
King Crimson is een band waar mensen letterlijk dolgraag bij willen horen. IN THE COURT OF THE CRIMSON KING is een zwartkomische film voor iedereen die zich afvraagt of het de moeite waard is om alles op te offeren voor een enkel moment van transcendentie.
Drie verhalen spelen zich af in en rond een goor hotelletje in Memphis, Tennessee, de bakermat van de rockabilly en geboorteplaats van Elvis Presley. Voor een Japans paartje op pelgrimstocht naar Graceland is Memphis als het Beloofde Land: hun devotie voor jaren 50-rockmuziek maakt hen blind voor alles wat er rond hen gebeurt. Voor een Italiaanse weduwe is de stad een plaats van verlies en nieuwe hoop, vooral wanneer de geest van Elvis haar komt troosten.
Dancing with a stranger
Careless of the danger
There within his smile
While the dew was forming
A cosmic journey through time, space and the world of various sounds like Italo, High Energy Disco & House, Spacey and Electronic Synthesizers & many more.
Tijdens de depressiejaren in het interbellum wordt een dansmarathon georganiseerd in Hollywood. Wanhopig van armoede gaan de deelnemers tot het uiterste om te winnen, of het nu gaat om het prijsgeld of om de aandacht van de ceremoniemeester die op zoek is naar de nieuwste ster. De uitputtende competitie is opgezet voor het vermaak van een paar verveelde toeschouwers en speelt meedogenloos in op de ontreddering van de deelnemers.
Lena verliest haar vader als zijn vissersboot vergaat op zee. Er wordt gefluisterd dat het ongeluk haar vaders schuld is maar Lena is ervan overtuigd dat er een mysterieus beest rondwaart in de Noordzee. Een monster dat het schip deed vergaan… Lena gaat tot het uiterste om het bestaan van het monster te bewijzen.
In dialoog met de overzichtstentoonstelling ‘Love Is Forever Isn’t It?’ van Dorothy Iannone in het M HKA (6 okt. ’23 – 21 jan. ‘24) vertonen we in DE CINEMA enkele films die aansluiten bij de reeks standbeelden MOVIE PEOPLE. Iannone liet zich inspireren door films met onvoorwaardelijke, maar noodlottige liefdes in de hoofdrol.
Twee jonge mannen van de Oglala Lakotastam leven in het Pine Ridge indianenreservaat. De 23-jarige Bill probeert de eindjes aan elkaar te knopen; hij is vastbesloten om de “Amerikaanse droom” te verwezenlijken, of het nu gaat om het bezorgen van leveringen of het fokken van poedels. De 12-jarige Matho staat te popelen om een man te worden. Wanhopig op zoek naar de goedkeuring van zijn jonge vader, neemt Matho een reeks impulsieve beslissingen die zijn leven op zijn kop zetten en hem niet in staat stellen de harde realiteit van de wereld onder ogen te zien.
THE ETERNAL DAUGHTER is een mysterieus drama met een imponerende dubbelrol van Tilda Swinton, die zowel een filmmaker als haar moeder speelt. Wanneer ze samen in een bijna verlaten hotel verblijven, komen geheimen uit het verleden langzaam bovendrijven. Julie (Tilda Swinton) en haar moeder Rosalind (Tilda Swinton) reizen af naar een oud familiehuis in Wales, dat tegenwoordig gebruikt wordt als hotel. In dit afgelegen landhuis, waar Rosalind haar jeugd heeft doorgebracht, sluimeren oude familiegeheimen die Julie ’s nachts wakkerhouden.
Vijf steden, vijf taxichauffeurs, één nacht. Het verhaal begint bij zonsondergang in Los Angeles en eindigt met zonsopgang in Helsinki. De reis vervolgt zijn weg door New York City, Parijs en Rome. Iedere stad heeft zijn eigen chauffeurs en hun klanten, ieder met een eigen verhaal.
Als gynaecologe en fertiliteitsarts mocht Petra De Sutter de kinderwens van heel wat mensen mee waarmaken. Ze denkt nog vaak terug aan deze kinderen, vooral nu ze in de politiek zit. Hoe kijken zij naar de wereld van vandaag? Welk beeld hebben ze wanneer ze zich hun toekomst inbeelden? Petra voelt zich daar een stuk mee verantwoordelijk voor.
Daarom schoof ze met 20 inspirerende mensen aan tafel om een vraag te beantwoorden die al even in haar hoofd huist: wie redt de toekomst? Moet de toekomst wel gered worden, of komt het allemaal wel goed?
Een binnenplaats van een flatgebouw dient als amfitheater voor een mysterieus machtsspel tussen de bewoners. Als kijker vangen we slechts een glimp van de geheimen en dromen van de flatbewoners op. Deze vluchtige inkijkjes leiden tot intriges en spanningen als het dagelijks leven en de voyeuristische neigingen van de bewoners met elkaar in botsing komen.
FOUR DAUGHTERS is de nieuwe film van Oscargenomineerd regisseur Kaouther Ben Hania (THE MAN WHO SOLD HIS SKIN, BEAUTY AND THE DOGS). Het is een unieke en aangrijpende film die zweeft tussen documentaire en fictie. Olfa is de moeder van vier meisjes. Op een dag verdwijnen haar twee oudste dochters. Regisseur Kaouther Ben Hania vertelt het verhaal van de verdwijning samen met Olfa, haar twee overgebleven dochters en professionele acteurs. Een intieme vertelling vol hoop, verzet en verdriet over botsende werelden en wat het is om moeder of zus te zijn.
Nora (Greta Lee) en Hae Sung (Teo Yoo), twee diep verbonden jeugdvrienden, worden uit elkaar gerukt als Nora’s familie vanuit Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York en hervinden de twee elkaar via het internet. Ze fantaseren over een wederzien, maar de afstand doet het contact verwateren. Nog eens twaalf jaar later is Nora inmiddels getrouwd en wordt ze tijdens een allesbepalende week herenigd met haar jeugdliefde, als hij haar opzoekt in New York.
Bill Blake reist voor een baan als boekhouder naar een negentiende-eeuws pioniersstadje om daar tot de ontdekking te komen dat hij ongewenst is. Als hij dezelfde dag in een schietgevecht per ongeluk de zoon van een machtige fabrikant doodt, is hij op slag een outlaw, achternagezeten door een posse van premiejagers.
Na de zaak 'Sanda Dia' blijven veel jongeren met vragen zitten. Hoe werkt het jusitiesysteem? En waarom voelt het zo onrechtvaardig? Vragen die ook naar boven komen wanneer LGBTQ+ jongeren geconfronteerd worden met LGBTQ+ foob geweld. Waarom worden de verzwarende maatregelen op de strafmaat nooit toegepast? Of lijkt dat maar zo?
SpeakxOut en Wel Jong gaan samen met hun jongeren in gesprek met onze minister van justitie. Jeugdraad-voorzitter Amir Bachrouri is moderator van dienst.
Voor de feestelijke lancering van het Deus Ex Machina-themanummer over de Spaanse schrijver, scenarist en politicus Jorge Semprún, vertonen we de politieke thriller van Jacques Deray: NETCHAÏEV EST DE RETOUR op 35mm, naar de gelijknamige roman van Semprún. Inleiding door Jeroen Kuypers en Vincent Scheltiens.
Groter dan het leven, wild, uitdagend en androgyn, maar ook model, popicoon en actrice – Grace Jones is het allemaal! Met ‘Nightclubbing’ en ‘Slave to the Rhythm’ in de jaren tachtig sloeg ze een brug tussen disco en new wave en verzoende aldus water en vuur. Maar deze onwereldse zangeres is ook dochter, moeder, zus en zelfs grootmoeder. Sophie Fiennes volgde Grace Jones een aantal jaren waarin Grace zich volledig openstelde. Ze neemt ons mee naar Jamaica waar we kennismaken met haar familie en de achtergrond van haar traumatische jeugd wordt onthuld.
Een Litouwse vluchtelinge in een interneringskamp na de oorlog trouwt met een Italiaanse visser en ex-gevangene en volgt hem naar huis, op het eiland Stromboli. Na verloop van tijd krijgt ze slaag van haar man, en de schraalheid van het eiland en de hardheid van het leven worden nog verergerd door
de vijandschap van de andere vrouwen, die jaloers zijn op haar. Ze is er nog meer gevangene dan in het kamp, vooral als ze zwanger wordt. Na een uitbarsting van de vulkaan probeert ze te vluchten...
En Cour(t)s de Route keert terug! In deze tweede editie van het initiatief, gesteund door de Franse en Vlaamse Gemeenschap, slaan Dalton Distribution en Agence belge du court métrage opnieuw de handen ineen om de meest opmerkelijke Vlaamse, Waalse en Brusselse kortfilms van de afgelopen jaren over de taalgrens heen te presenteren.
FOUR DAUGHTERS is de nieuwe film van Oscargenomineerd regisseur Kaouther Ben Hania (THE MAN WHO SOLD HIS SKIN, BEAUTY AND THE DOGS). Het is een unieke en aangrijpende film die zweeft tussen documentaire en fictie. Olfa is de moeder van vier meisjes. Op een dag verdwijnen haar twee oudste dochters. Regisseur Kaouther Ben Hania vertelt het verhaal van de verdwijning samen met Olfa, haar twee overgebleven dochters en professionele acteurs. Een intieme vertelling vol hoop, verzet en verdriet over botsende werelden en wat het is om moeder of zus te zijn.
Het is niet alom bekend dat het afwerken van doorbraakfilm STRANGER THAN PARADISE afhing van de vraag of producent Sara Driver de film kon smokkelen (in zware blikken, niet zomaar op een harde schijf) om deel uit te maken van het IFFR in 1983. De kortfilm STRANGER THAN ROTTERDAM WITH SARA DRIVER is een hilarische reconstructie van hoe dat is gegaan.
In een opwelling reist Freddie, 25 jaar, voor het eerst terug naar haar geboorteland Zuid-Korea. Als kind werd ze geadopteerd en opgevoed in Frankrijk. De eigenzinnige jonge vrouw gaat op zoek naar haar biologische ouders in een land waar ze weinig over weet, waardoor haar leven in nieuwe en onverwachte richtingen gaat.
Deze groteske en zwarte komedie werpt een bijtende blik op iemand die er alles aan zou doen om zich geliefd en gezien te voelen. Een oncomfortabele maar hilarische satire. De toxische relatie tussen Signe en haar zelfingenomen vriend Thomas verziekt helemaal wanneer hij doorbreekt als kunstenaar. Om de aandacht weer op zich te vestigen, begint Signe zichzelf te vergiftigen.
Deze nieuwste voorstelling van compagnie barbarie gaat op een beeldende manier aan de haal met alles wat grote mensen doen/niet doen/zouden moeten doen/zeggen dat ze doen/nooit zouden kunnen maar eigenlijk wel willen doen. Want hebben volwassenen eigenlijk écht de touwtjes in handen? We duiken in het universum van de volwassene dat een kind nooit te zien krijgt. Op Barbariaans-komische wijze graven we in de fantasiewereld en laten het leven van één dag heerlijk ontsporen. Een absurd tragische horror komedie over het wel en wee van grote mensen als de kinderen even niet kijken.
FOUR DAUGHTERS is de nieuwe film van Oscargenomineerd regisseur Kaouther Ben Hania (THE MAN WHO SOLD HIS SKIN, BEAUTY AND THE DOGS). Het is een unieke en aangrijpende film die zweeft tussen documentaire en fictie. Olfa is de moeder van vier meisjes. Op een dag verdwijnen haar twee oudste dochters. Regisseur Kaouther Ben Hania vertelt het verhaal van de verdwijning samen met Olfa, haar twee overgebleven dochters en professionele acteurs. Een intieme vertelling vol hoop, verzet en verdriet over botsende werelden en wat het is om moeder of zus te zijn.
Twee jonge mannen van de Oglala Lakotastam leven in het Pine Ridge indianenreservaat. De 23-jarige Bill probeert de eindjes aan elkaar te knopen; hij is vastbesloten om de “Amerikaanse droom” te verwezenlijken, of het nu gaat om het bezorgen van leveringen of het fokken van poedels. De 12-jarige Matho staat te popelen om een man te worden. Wanhopig op zoek naar de goedkeuring van zijn jonge vader, neemt Matho een reeks impulsieve beslissingen die zijn leven op zijn kop zetten en hem niet in staat stellen de harde realiteit van de wereld onder ogen te zien.
Nadat zijn vrouw hem in de steek gelaten heeft, blijft kolonel Ludlow, een oud cavalerieofficier, alleen achter in zijn afgelegen huis in Montana om zijn drie zonen op te voeden. Alfred, de oudste, is de meest redelijke. Hij heeft gevoel voor zaken en politiek.
DJ Zack en pooier Jack belanden in de gevangenis vanwege misdaden die ze niet hebben gepleegd. Zij komen terecht in een cel met de vrolijke, optimistische Roberto. Deze Italiaan spreekt gebrekkig Engels en vormt daardoor een komisch en soms zwaar irritante aanwezigheid.
Met I.M. BENITI CORNELIS, KUNSTENAAR-SJAMAAN brengen de makers tribuut aan hedendaags beeldend kunstenaar I.M. Beniti Cornelis (1946 – 2017). Aan de hand van getuigenissen ontstaat een caleidoscopisch portret over de mens, de kunstenaar en zijn artistieke praktijk. De film is ontstaan uit een traject rond ‘oral history’ van het Centrum Kunstarchieven Vlaanderen (CKV-M HKA).
De film wordt voorafgegaan door de kortfilm BENITI CORNELIS (Etienne Mylemans, 1984 - 18’)
Lena verliest haar vader als zijn vissersboot vergaat op zee. Er wordt gefluisterd dat het ongeluk haar vaders schuld is maar Lena is ervan overtuigd dat er een mysterieus beest rondwaart in de Noordzee. Een monster dat het schip deed vergaan… Lena gaat tot het uiterste om het bestaan van het monster te bewijzen.
2001: A SPACE ODYSSEY wordt vaak genoemd als de beste scififilm ooit gemaakt. Het kan niet ontkend worden dat de film sinds zijn release een enorme inspiratiebron vormde voor vele na hem. Roger Ebert schreef het mooi: “The genius is not in how much Stanley Kubrick does in the film, but in how little.” Kubrick blies het scifigenre omver met een nieuwe logica: de film hoeft niet sensationeel te zijn, maar moet in zijn geheel ontzag en inspiratie opwekken. Het is vooral de muziekkeuze die dat verwezenlijkt in 2001: A SPACE ODYSSEY.
King Crimson is een band waar mensen letterlijk dolgraag bij willen horen. IN THE COURT OF THE CRIMSON KING is een zwartkomische film voor iedereen die zich afvraagt of het de moeite waard is om alles op te offeren voor een enkel moment van transcendentie.
Onder de noemer CLASSICS RESTORED brengt CINEA elke maand een straffe klassieker in de kijker. BANDITI A ORGOSOLO, het langspeeldebuut van Vittorio De Seta na zijn befaamde reeks van korte documentaires over het dagelijks leven in het arme Zuid-Italië. Hij schakelde lokale boeren in als acteurs voor wie de geportretteerde cyclus van geweld, onrecht en wraak een generatielange realiteit was.
Drie verhalen spelen zich af in en rond een goor hotelletje in Memphis, Tennessee, de bakermat van de rockabilly en geboorteplaats van Elvis Presley. Voor een Japans paartje op pelgrimstocht naar Graceland is Memphis als het Beloofde Land: hun devotie voor jaren 50-rockmuziek maakt hen blind voor alles wat er rond hen gebeurt. Voor een Italiaanse weduwe is de stad een plaats van verlies en nieuwe hoop, vooral wanneer de geest van Elvis haar komt troosten.
Vijf steden, vijf taxichauffeurs, één nacht. Het verhaal begint bij zonsondergang in Los Angeles en eindigt met zonsopgang in Helsinki. De reis vervolgt zijn weg door New York City, Parijs en Rome. Iedere stad heeft zijn eigen chauffeurs en hun klanten, ieder met een eigen verhaal.
In dit vervolg op 2001: A SPACE ODYSSEY wordt een Amerikaans-Sovjetexpeditie naar Jupiter gestuurd om uit te zoeken wat er mis is gegaan met de U.S.S. Discovery, terwijl de spanningen op aarde steeds groter worden.
We worden collectief steeds meer overspoeld door een overvloed van troebele informatie. Waarheid lijkt contextgebonden, afhankelijk van wie haar waar op welk moment formuleert. Informatie verstrekken of net achterhouden is een machtsdynamiek om mensen te controleren en manipuleren. Hoe ver kunnen we daar in gaan? En zijn we enkel slachtoffer van deze tendens of meer en meer ook dader?
Michel Poiccard is een losbandige sociopaat, die een auto steelt en in een opwelling een politieman doodt. Michel slaat op de vlucht naar Parijs en zoekt contact met Patricia, een Amerikaanse studente met wie hij enkele weken eerder een avontuurtje beleefde. Hij vraagt haar mee te vluchten naar Italië. Michel lijkt niet te beseffen dat hij een gezocht man is en blijft roekeloos zijn liefde voor Amerikaanse films en zijn lust voor de Amerikaanse Patricia najagen.
We worden collectief steeds meer overspoeld door een overvloed van troebele informatie. Waarheid lijkt contextgebonden, afhankelijk van wie haar waar op welk moment formuleert. Informatie verstrekken of net achterhouden is een machtsdynamiek om mensen te controleren en manipuleren. Hoe ver kunnen we daar in gaan? En zijn we enkel slachtoffer van deze tendens of meer en meer ook dader?
De beeldhouwer Lizzie staat op het punt een tentoonstelling op poten te zetten. Deze zal wellicht een grote impact hebben op haar verdere carrière en wordt geïnspireerd door haar chaotische levensstijl. In de aanloop naar de expositie poogt Lizzie een balans te vinden tussen haar werk en haar persoonlijke leven.
Detective John Klute gaat op zoek naar een vriend die is verdwenen. Zijn enige aanwijzing in de vermissingszaak zijn brieven van zijn vriend aan callgirl Bree Daniels. Klute volgt Bree en luistert haar telefoon af in een poging om bewijsmateriaal te vinden. Pas wanneer Klute haar kan overtuigen dat ze zelf in gevaar is, begint Bree hem te helpen met het onderzoek.
Robbert Vervloet neemt je mee in de ongebreidelde fantasiewereld van een personage dat grip probeert te krijgen op wie hij is - of althans dénkt dat hij moet zijn.
Want succesvol zijn, betekent dat: deejayen voor een juichende crowd?
Op survivaltocht gaan à la Bear Grills?
Of simpelweg in staat zijn om een achterwaartse salto te doen?
In deze vroege Visconti schittert actrice Anna Magnani als een door ambitie verblinde moeder met een dochtertje dat geen enkel talent blijkt te hebben. Na een mislukte screentest van het meisje maakt temperamentvolle moeder Magnani zo’n stampij bij de filmstudio dat de producenten door de knieën gaan en haar dochtertje toch een filmrol geven. Maar als de moeder zich realiseert dat het meisje enkel als mikpunt voor grappen dienst doet, is de maat vol. Resoluut keert ze zich van de filmwereld af.
Robbert Vervloet neemt je mee in de ongebreidelde fantasiewereld van een personage dat grip probeert te krijgen op wie hij is - of althans dénkt dat hij moet zijn.
Want succesvol zijn, betekent dat: deejayen voor een juichende crowd?
Op survivaltocht gaan à la Bear Grills?
Of simpelweg in staat zijn om een achterwaartse salto te doen?
Detective John Klute gaat op zoek naar een vriend die is verdwenen. Zijn enige aanwijzing in de vermissingszaak zijn brieven van zijn vriend aan callgirl Bree Daniels. Klute volgt Bree en luistert haar telefoon af in een poging om bewijsmateriaal te vinden. Pas wanneer Klute haar kan overtuigen dat ze zelf in gevaar is, begint Bree hem te helpen met het onderzoek.
Lena verliest haar vader als zijn vissersboot vergaat op zee. Er wordt gefluisterd dat het ongeluk haar vaders schuld is maar Lena is ervan overtuigd dat er een mysterieus beest rondwaart in de Noordzee. Een monster dat het schip deed vergaan… Lena gaat tot het uiterste om het bestaan van het monster te bewijzen.
Regisseur Marc kan de eindeloze kritiek vanuit de producenten op zijn film niet verdragen en vlucht met zijn editor naar de Franse Cevennen om het project in alle rust af te kunnen maken. Ook daar blijkt het einde nog lang niet in zicht, aangezien zijn creativiteit zich uit in eindeloze ideeën die het proces blijven onderbreken. Ideeën die zowel komisch als ronduit verontrustend zijn…
In een opwelling reist Freddie, 25 jaar, voor het eerst terug naar haar geboorteland Zuid-Korea. Als kind werd ze geadopteerd en opgevoed in Frankrijk. De eigenzinnige jonge vrouw gaat op zoek naar haar biologische ouders in een land waar ze weinig over weet, waardoor haar leven in nieuwe en onverwachte richtingen gaat.
Deze groteske en zwarte komedie werpt een bijtende blik op iemand die er alles aan zou doen om zich geliefd en gezien te voelen. Een oncomfortabele maar hilarische satire. De toxische relatie tussen Signe en haar zelfingenomen vriend Thomas verziekt helemaal wanneer hij doorbreekt als kunstenaar. Om de aandacht weer op zich te vestigen, begint Signe zichzelf te vergiftigen.
De beeldhouwer Lizzie staat op het punt een tentoonstelling op poten te zetten. Deze zal wellicht een grote impact hebben op haar verdere carrière en wordt geïnspireerd door haar chaotische levensstijl. In de aanloop naar de expositie poogt Lizzie een balans te vinden tussen haar werk en haar persoonlijke leven.
Bill Blake reist voor een baan als boekhouder naar een negentiende-eeuws pioniersstadje om daar tot de ontdekking te komen dat hij ongewenst is. Als hij dezelfde dag in een schietgevecht per ongeluk de zoon van een machtige fabrikant doodt, is hij op slag een outlaw, achternagezeten door een posse van premiejagers.
De vier korte films uit deze betoverende compilatie voor peuters en kleuters, zijn een ode aan de onvoorwaardelijke liefde - ook na een afscheid.
Een berenjong zoekt zijn moeder, een konijn ondersteunt haar jong bij diens eerste stapjes, een laars rent achter zijn voetenpaar aan en een katje volgt trouw de in de sporen van zijn baasje.
Speelse en verrassende roadmovie vol filmische referenties, over een familie die buiten de lijntjes kleurt. KIDDO is de debuutspeelfilm van Zara Dwinger en ging in wereldpremière tijdens het filmfestival van Berlijn.
Lu woont in een pleeggezin wanneer haar lang verloren moeder Karina haar plots meeneemt op een avontuurlijke roadtrip naar Polen. Tijdens de reis wordt Lu meegesleept in Karina’s Bonnie & Clyde-achtige fantasie. Maar de realiteit zit hen op de hielen en stelt de outlaws voor een keuze. Want hoe ver willen ze gaan om voor altijd bij elkaar te blijven?
OPPENHEIMER, geschreven en geregisseerd door Christopher Nolan, is een met IMAX®-camera’s gedraaide epische thriller die het fascinerende verhaal vertelt van de raadselachtige man die om de wereld te redden het risico moet nemen dat de wereld wordt verwoest.
De film is gebaseerd op het Pulitzer Prize-winnende boek American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer van Kai Bird en wijlen Martin J. Sherwin.
ALL THE BEAUTY AND THE BLOODSHED vertelt een emotioneel en veelzijdig verhaal over de internationaal befaamde fotograaf en activiste Nan Goldin. Oscarwinnaar Laura Poitras (CITIZENFOUR) creëerde een zeer persoonlijk portret van één van de belangrijkste fotografen van de late 20e eeuw.
Een (neus)opera voor snotterige snuitende, sniffende jonge kinderen
Twee zangers/muzikanten en een videast/gitarist brengen een zintuiglijke voorstelling in vijf aktes, geïnspireerd op de delen van het aangezicht: oog, oor, neus, huid en mond.
Neus wil vrij zijn. Oog kijkt op Neus en zegt dat Neus een wilde haar heeft. Neus heeft er geen oren naar. Oor snoert Oog de mond en Mond staat vol tanden. Neus wil gaan kijken, verder dan hij lang is.
Wie wordt Koning Worst van de eeuw? Dat is dé hamvraag tijdens de worstwedstrijd in Mascha Halberstads debuut. De negenjarige Babs woont in een typisch Nederlands dijkdorpje met haar verveelde papa en haar overtuigd vegetarische mama. Ze krijgt van opa Tuitjes, die net uit de VS is teruggekeerd, het biggetje Knor cadeau. (Wan)smakelijk detail: opa is een ambachtelijke worstendraaier die lang geleden slaags raakte met een collega-slager.
THE BOY AND THE HERON is Miyazaki’s eerste film sinds het Oscargenomineerde THE WIND RISES en is opnieuw een autobiografisch geïnspireerd, complex en fantasierijk epos. Mahito, een jongen die verlangt naar zijn moeder, stapt in een wereld die gedeeld wordt door zowel de levenden als de doden. In deze wereld, vervaagt de dood en herrijst het leven in een nieuwe gedaante. THE BOY AND THE HERON is een semi-autobiografische fantasie die het leven, de dood en creatie verkent, als een eerbetoon aan vriendschap, uitgedacht door Hayao Miyazaki.
Een (neus)opera voor snotterige snuitende, sniffende jonge kinderen
Twee zangers/muzikanten en een videast/gitarist brengen een zintuiglijke voorstelling in vijf aktes, geïnspireerd op de delen van het aangezicht: oog, oor, neus, huid en mond.
Neus wil vrij zijn. Oog kijkt op Neus en zegt dat Neus een wilde haar heeft. Neus heeft er geen oren naar. Oor snoert Oog de mond en Mond staat vol tanden. Neus wil gaan kijken, verder dan hij lang is.
Sandra, Samuel en hun 11-jarige slechtziende zoon, Daniel, leven al een jaar ver weg van alles in de bergen.
Op een dag wordt Samuel dood aangetroffen aan hun huis en start er een onderzoek naar zijn verdachte dood. Hoewel er twijfel is, wordt Sandra snel aangeklaagd -was het zelfmoord of moord?
Een jaar later woont Daniel het proces van zijn moeder bij, waarbij het leven van het gezin grondig wordt ontrafeld.
De jonge tiener Sophie en haar dertigjarige vader Calum gaan op vakantie naar een Turkse badplaats waar ze zwemmen, poolen, zonnebaden en luieren. Terwijl er voor de beginnende puber een nieuwe wereld opengaat, worstelt Calum buiten het zicht van Sophie met de zwaarte van het leven. Twintig jaar later vormen Sophies tedere herinneringen aan deze vakantie een krachtig en hartverscheurend portret van hun relatie, waarbij ze probeert de donkere kant van haar liefdevolle vader te begrijpen.
Een (neus)opera voor snotterige snuitende, sniffende jonge kinderen
Twee zangers/muzikanten en een videast/gitarist brengen een zintuiglijke voorstelling in vijf aktes, geïnspireerd op de delen van het aangezicht: oog, oor, neus, huid en mond.
Neus wil vrij zijn. Oog kijkt op Neus en zegt dat Neus een wilde haar heeft. Neus heeft er geen oren naar. Oor snoert Oog de mond en Mond staat vol tanden. Neus wil gaan kijken, verder dan hij lang is.
De vier korte films uit deze betoverende compilatie voor peuters en kleuters, zijn een ode aan de onvoorwaardelijke liefde - ook na een afscheid.
Een berenjong zoekt zijn moeder, een konijn ondersteunt haar jong bij diens eerste stapjes, een laars rent achter zijn voetenpaar aan en een katje volgt trouw de in de sporen van zijn baasje.
Speelse en verrassende roadmovie vol filmische referenties, over een familie die buiten de lijntjes kleurt. KIDDO is de debuutspeelfilm van Zara Dwinger en ging in wereldpremière tijdens het filmfestival van Berlijn.
Lu woont in een pleeggezin wanneer haar lang verloren moeder Karina haar plots meeneemt op een avontuurlijke roadtrip naar Polen. Tijdens de reis wordt Lu meegesleept in Karina’s Bonnie & Clyde-achtige fantasie. Maar de realiteit zit hen op de hielen en stelt de outlaws voor een keuze. Want hoe ver willen ze gaan om voor altijd bij elkaar te blijven?
Een (neus)opera voor snotterige snuitende, sniffende jonge kinderen
Twee zangers/muzikanten en een videast/gitarist brengen een zintuiglijke voorstelling in vijf aktes, geïnspireerd op de delen van het aangezicht: oog, oor, neus, huid en mond.
Neus wil vrij zijn. Oog kijkt op Neus en zegt dat Neus een wilde haar heeft. Neus heeft er geen oren naar. Oor snoert Oog de mond en Mond staat vol tanden. Neus wil gaan kijken, verder dan hij lang is.
De jonge tiener Sophie en haar dertigjarige vader Calum gaan op vakantie naar een Turkse badplaats waar ze zwemmen, poolen, zonnebaden en luieren. Terwijl er voor de beginnende puber een nieuwe wereld opengaat, worstelt Calum buiten het zicht van Sophie met de zwaarte van het leven. Twintig jaar later vormen Sophies tedere herinneringen aan deze vakantie een krachtig en hartverscheurend portret van hun relatie, waarbij ze probeert de donkere kant van haar liefdevolle vader te begrijpen.
Nora (Greta Lee) en Hae Sung (Teo Yoo), twee diep verbonden jeugdvrienden, worden uit elkaar gerukt als Nora’s familie vanuit Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York en hervinden de twee elkaar via het internet. Ze fantaseren over een wederzien, maar de afstand doet het contact verwateren. Nog eens twaalf jaar later is Nora inmiddels getrouwd en wordt ze tijdens een allesbepalende week herenigd met haar jeugdliefde, als hij haar opzoekt in New York.
Een (neus)opera voor snotterige snuitende, sniffende jonge kinderen
Twee zangers/muzikanten en een videast/gitarist brengen een zintuiglijke voorstelling in vijf aktes, geïnspireerd op de delen van het aangezicht: oog, oor, neus, huid en mond.
Neus wil vrij zijn. Oog kijkt op Neus en zegt dat Neus een wilde haar heeft. Neus heeft er geen oren naar. Oor snoert Oog de mond en Mond staat vol tanden. Neus wil gaan kijken, verder dan hij lang is.
Wie wordt Koning Worst van de eeuw? Dat is dé hamvraag tijdens de worstwedstrijd in Mascha Halberstads debuut. De negenjarige Babs woont in een typisch Nederlands dijkdorpje met haar verveelde papa en haar overtuigd vegetarische mama. Ze krijgt van opa Tuitjes, die net uit de VS is teruggekeerd, het biggetje Knor cadeau. (Wan)smakelijk detail: opa is een ambachtelijke worstendraaier die lang geleden slaags raakte met een collega-slager.
Disney en Pixar's ELEMENTAL is een geheel nieuwe, unieke animatiefilm die zich afspeelt in Element City, waar vuur-, water-, land- en luchtbewoners samenleven. In de film maken we kennis met Ember, een stoere, gevatte en vurige jonge vrouw wiens vriendschap met een leuke, sentimentele, relaxte jongen genaamd Wade haar overtuigingen over de wereld waarin ze leven uitdaagt.
Een woordeloze en dansante voorstelling over alles en niets
Wat is lucht? Twee wezentjes zoeken het uit.
Van ademen, fluiten tot een scheetje.
Maar tot wie behoort de lucht eigenlijk?
En is die te vangen?
Dan komt de eerder onzichtbare lucht plots heel tastbaar tussen hen in te staan, en is het ieder voor zich.
Een (neus)opera voor snotterige snuitende, sniffende jonge kinderen
Twee zangers/muzikanten en een videast/gitarist brengen een zintuiglijke voorstelling in vijf aktes, geïnspireerd op de delen van het aangezicht: oog, oor, neus, huid en mond.
Neus wil vrij zijn. Oog kijkt op Neus en zegt dat Neus een wilde haar heeft. Neus heeft er geen oren naar. Oor snoert Oog de mond en Mond staat vol tanden. Neus wil gaan kijken, verder dan hij lang is.
Nora (Greta Lee) en Hae Sung (Teo Yoo), twee diep verbonden jeugdvrienden, worden uit elkaar gerukt als Nora’s familie vanuit Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York en hervinden de twee elkaar via het internet. Ze fantaseren over een wederzien, maar de afstand doet het contact verwateren. Nog eens twaalf jaar later is Nora inmiddels getrouwd en wordt ze tijdens een allesbepalende week herenigd met haar jeugdliefde, als hij haar opzoekt in New York.
OPPENHEIMER, geschreven en geregisseerd door Christopher Nolan, is een met IMAX®-camera’s gedraaide epische thriller die het fascinerende verhaal vertelt van de raadselachtige man die om de wereld te redden het risico moet nemen dat de wereld wordt verwoest.
De film is gebaseerd op het Pulitzer Prize-winnende boek American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer van Kai Bird en wijlen Martin J. Sherwin.
Een (neus)opera voor snotterige snuitende, sniffende jonge kinderen
Twee zangers/muzikanten en een videast/gitarist brengen een zintuiglijke voorstelling in vijf aktes, geïnspireerd op de delen van het aangezicht: oog, oor, neus, huid en mond.
Neus wil vrij zijn. Oog kijkt op Neus en zegt dat Neus een wilde haar heeft. Neus heeft er geen oren naar. Oor snoert Oog de mond en Mond staat vol tanden. Neus wil gaan kijken, verder dan hij lang is.
De vier korte films uit deze betoverende compilatie voor peuters en kleuters, zijn een ode aan de onvoorwaardelijke liefde - ook na een afscheid.
Een berenjong zoekt zijn moeder, een konijn ondersteunt haar jong bij diens eerste stapjes, een laars rent achter zijn voetenpaar aan en een katje volgt trouw de in de sporen van zijn baasje.
THE BOY AND THE HERON is Miyazaki’s eerste film sinds het Oscargenomineerde THE WIND RISES en is opnieuw een autobiografisch geïnspireerd, complex en fantasierijk epos. Mahito, een jongen die verlangt naar zijn moeder, stapt in een wereld die gedeeld wordt door zowel de levenden als de doden. In deze wereld, vervaagt de dood en herrijst het leven in een nieuwe gedaante. THE BOY AND THE HERON is een semi-autobiografische fantasie die het leven, de dood en creatie verkent, als een eerbetoon aan vriendschap, uitgedacht door Hayao Miyazaki.
Een woordeloze en dansante voorstelling over alles en niets
Wat is lucht? Twee wezentjes zoeken het uit.
Van ademen, fluiten tot een scheetje.
Maar tot wie behoort de lucht eigenlijk?
En is die te vangen?
Dan komt de eerder onzichtbare lucht plots heel tastbaar tussen hen in te staan, en is het ieder voor zich.
Een (neus)opera voor snotterige snuitende, sniffende jonge kinderen
Twee zangers/muzikanten en een videast/gitarist brengen een zintuiglijke voorstelling in vijf aktes, geïnspireerd op de delen van het aangezicht: oog, oor, neus, huid en mond.
Neus wil vrij zijn. Oog kijkt op Neus en zegt dat Neus een wilde haar heeft. Neus heeft er geen oren naar. Oor snoert Oog de mond en Mond staat vol tanden. Neus wil gaan kijken, verder dan hij lang is.
ALL THE BEAUTY AND THE BLOODSHED vertelt een emotioneel en veelzijdig verhaal over de internationaal befaamde fotograaf en activiste Nan Goldin. Oscarwinnaar Laura Poitras (CITIZENFOUR) creëerde een zeer persoonlijk portret van één van de belangrijkste fotografen van de late 20e eeuw.
Sandra, Samuel en hun 11-jarige slechtziende zoon, Daniel, leven al een jaar ver weg van alles in de bergen.
Op een dag wordt Samuel dood aangetroffen aan hun huis en start er een onderzoek naar zijn verdachte dood. Hoewel er twijfel is, wordt Sandra snel aangeklaagd -was het zelfmoord of moord?
Een jaar later woont Daniel het proces van zijn moeder bij, waarbij het leven van het gezin grondig wordt ontrafeld.
Finishing the year where we started it: De Studio.
Join us for a proper Contrair NYE featuring a line up of crowd favorites who will turn both the main hall and the "rotonde" into a dancefloor feeding frenzy.
De vier korte films uit deze betoverende compilatie voor peuters en kleuters, zijn een ode aan de onvoorwaardelijke liefde - ook na een afscheid.
Een berenjong zoekt zijn moeder, een konijn ondersteunt haar jong bij diens eerste stapjes, een laars rent achter zijn voetenpaar aan en een katje volgt trouw de in de sporen van zijn baasje.
THE BOY AND THE HERON is Miyazaki’s eerste film sinds het Oscargenomineerde THE WIND RISES en is opnieuw een autobiografisch geïnspireerd, complex en fantasierijk epos. Mahito, een jongen die verlangt naar zijn moeder, stapt in een wereld die gedeeld wordt door zowel de levenden als de doden. In deze wereld, vervaagt de dood en herrijst het leven in een nieuwe gedaante. THE BOY AND THE HERON is een semi-autobiografische fantasie die het leven, de dood en creatie verkent, als een eerbetoon aan vriendschap, uitgedacht door Hayao Miyazaki.
ALL THE BEAUTY AND THE BLOODSHED vertelt een emotioneel en veelzijdig verhaal over de internationaal befaamde fotograaf en activiste Nan Goldin. Oscarwinnaar Laura Poitras (CITIZENFOUR) creëerde een zeer persoonlijk portret van één van de belangrijkste fotografen van de late 20e eeuw.
Nora (Greta Lee) en Hae Sung (Teo Yoo), twee diep verbonden jeugdvrienden, worden uit elkaar gerukt als Nora’s familie vanuit Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York en hervinden de twee elkaar via het internet. Ze fantaseren over een wederzien, maar de afstand doet het contact verwateren. Nog eens twaalf jaar later is Nora inmiddels getrouwd en wordt ze tijdens een allesbepalende week herenigd met haar jeugdliefde, als hij haar opzoekt in New York.
Wie wordt Koning Worst van de eeuw? Dat is dé hamvraag tijdens de worstwedstrijd in Mascha Halberstads debuut. De negenjarige Babs woont in een typisch Nederlands dijkdorpje met haar verveelde papa en haar overtuigd vegetarische mama. Ze krijgt van opa Tuitjes, die net uit de VS is teruggekeerd, het biggetje Knor cadeau. (Wan)smakelijk detail: opa is een ambachtelijke worstendraaier die lang geleden slaags raakte met een collega-slager.
Disney en Pixar's ELEMENTAL is een geheel nieuwe, unieke animatiefilm die zich afspeelt in Element City, waar vuur-, water-, land- en luchtbewoners samenleven. In de film maken we kennis met Ember, een stoere, gevatte en vurige jonge vrouw wiens vriendschap met een leuke, sentimentele, relaxte jongen genaamd Wade haar overtuigingen over de wereld waarin ze leven uitdaagt.
OPPENHEIMER, geschreven en geregisseerd door Christopher Nolan, is een met IMAX®-camera’s gedraaide epische thriller die het fascinerende verhaal vertelt van de raadselachtige man die om de wereld te redden het risico moet nemen dat de wereld wordt verwoest.
De film is gebaseerd op het Pulitzer Prize-winnende boek American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer van Kai Bird en wijlen Martin J. Sherwin.
Sandra, Samuel en hun 11-jarige slechtziende zoon, Daniel, leven al een jaar ver weg van alles in de bergen.
Op een dag wordt Samuel dood aangetroffen aan hun huis en start er een onderzoek naar zijn verdachte dood. Hoewel er twijfel is, wordt Sandra snel aangeklaagd -was het zelfmoord of moord?
Een jaar later woont Daniel het proces van zijn moeder bij, waarbij het leven van het gezin grondig wordt ontrafeld.
Ademen.
Rennen, rollen, vliegen,
duiken, vallen, kruipen, zuchten,
zitten en weer opstaan.
Een installatie rond het lichaam nodigt twee dansers en drie muzikanten uit om op zoek te gaan naar de motor van ons lichaam. Ook jij kan mee actief bewegen. Wat kan jouw lichaam allemaal? Wat beweegt je?
Figuren en objecten komen tot leven op de muzikale thema’s uit strijkkwartetten van Crumb, Debussy, Dvorak, Glass, Ligeti, Schubert, Shostakovich, Villa Lobos...
De vier korte films uit deze betoverende compilatie voor peuters en kleuters, zijn een ode aan de onvoorwaardelijke liefde - ook na een afscheid.
Een berenjong zoekt zijn moeder, een konijn ondersteunt haar jong bij diens eerste stapjes, een laars rent achter zijn voetenpaar aan en een katje volgt trouw de in de sporen van zijn baasje.
Speelse en verrassende roadmovie vol filmische referenties, over een familie die buiten de lijntjes kleurt. KIDDO is de debuutspeelfilm van Zara Dwinger en ging in wereldpremière tijdens het filmfestival van Berlijn.
Lu woont in een pleeggezin wanneer haar lang verloren moeder Karina haar plots meeneemt op een avontuurlijke roadtrip naar Polen. Tijdens de reis wordt Lu meegesleept in Karina’s Bonnie & Clyde-achtige fantasie. Maar de realiteit zit hen op de hielen en stelt de outlaws voor een keuze. Want hoe ver willen ze gaan om voor altijd bij elkaar te blijven?
Ademen.
Rennen, rollen, vliegen,
duiken, vallen, kruipen, zuchten,
zitten en weer opstaan.
Een installatie rond het lichaam nodigt twee dansers en drie muzikanten uit om op zoek te gaan naar de motor van ons lichaam. Ook jij kan mee actief bewegen. Wat kan jouw lichaam allemaal? Wat beweegt je?
Figuren en objecten komen tot leven op de muzikale thema’s uit strijkkwartetten van Crumb, Debussy, Dvorak, Glass, Ligeti, Schubert, Shostakovich, Villa Lobos...
In deze woordloze kleutervoorstelling zie je hoe nietsvermoedende mensen plotseling in de spotlights komen te staan. Wanneer ze zich eventjes onbespied wanen, blijken ze toch in beeld te zijn. Vluchten kan niet, dus ja... dan moet je iets... show, entertainment... maar hoe? In de paniek in hun ogen zie je hun hartstochtelijk wens: zo snel mogelijk terug naar het donker, weg uit het helse licht!
De jonge tiener Sophie en haar dertigjarige vader Calum gaan op vakantie naar een Turkse badplaats waar ze zwemmen, poolen, zonnebaden en luieren. Terwijl er voor de beginnende puber een nieuwe wereld opengaat, worstelt Calum buiten het zicht van Sophie met de zwaarte van het leven. Twintig jaar later vormen Sophies tedere herinneringen aan deze vakantie een krachtig en hartverscheurend portret van hun relatie, waarbij ze probeert de donkere kant van haar liefdevolle vader te begrijpen.
ALL THE BEAUTY AND THE BLOODSHED vertelt een emotioneel en veelzijdig verhaal over de internationaal befaamde fotograaf en activiste Nan Goldin. Oscarwinnaar Laura Poitras (CITIZENFOUR) creëerde een zeer persoonlijk portret van één van de belangrijkste fotografen van de late 20e eeuw.
Ademen.
Rennen, rollen, vliegen,
duiken, vallen, kruipen, zuchten,
zitten en weer opstaan.
Een installatie rond het lichaam nodigt twee dansers en drie muzikanten uit om op zoek te gaan naar de motor van ons lichaam. Ook jij kan mee actief bewegen. Wat kan jouw lichaam allemaal? Wat beweegt je?
Figuren en objecten komen tot leven op de muzikale thema’s uit strijkkwartetten van Crumb, Debussy, Dvorak, Glass, Ligeti, Schubert, Shostakovich, Villa Lobos...
Wie wordt Koning Worst van de eeuw? Dat is dé hamvraag tijdens de worstwedstrijd in Mascha Halberstads debuut. De negenjarige Babs woont in een typisch Nederlands dijkdorpje met haar verveelde papa en haar overtuigd vegetarische mama. Ze krijgt van opa Tuitjes, die net uit de VS is teruggekeerd, het biggetje Knor cadeau. (Wan)smakelijk detail: opa is een ambachtelijke worstendraaier die lang geleden slaags raakte met een collega-slager.
Disney en Pixar's ELEMENTAL is een geheel nieuwe, unieke animatiefilm die zich afspeelt in Element City, waar vuur-, water-, land- en luchtbewoners samenleven. In de film maken we kennis met Ember, een stoere, gevatte en vurige jonge vrouw wiens vriendschap met een leuke, sentimentele, relaxte jongen genaamd Wade haar overtuigingen over de wereld waarin ze leven uitdaagt.
In deze woordloze kleutervoorstelling zie je hoe nietsvermoedende mensen plotseling in de spotlights komen te staan. Wanneer ze zich eventjes onbespied wanen, blijken ze toch in beeld te zijn. Vluchten kan niet, dus ja... dan moet je iets... show, entertainment... maar hoe? In de paniek in hun ogen zie je hun hartstochtelijk wens: zo snel mogelijk terug naar het donker, weg uit het helse licht!
Ademen.
Rennen, rollen, vliegen,
duiken, vallen, kruipen, zuchten,
zitten en weer opstaan.
Een installatie rond het lichaam nodigt twee dansers en drie muzikanten uit om op zoek te gaan naar de motor van ons lichaam. Ook jij kan mee actief bewegen. Wat kan jouw lichaam allemaal? Wat beweegt je?
Figuren en objecten komen tot leven op de muzikale thema’s uit strijkkwartetten van Crumb, Debussy, Dvorak, Glass, Ligeti, Schubert, Shostakovich, Villa Lobos...
Nora (Greta Lee) en Hae Sung (Teo Yoo), twee diep verbonden jeugdvrienden, worden uit elkaar gerukt als Nora’s familie vanuit Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York en hervinden de twee elkaar via het internet. Ze fantaseren over een wederzien, maar de afstand doet het contact verwateren. Nog eens twaalf jaar later is Nora inmiddels getrouwd en wordt ze tijdens een allesbepalende week herenigd met haar jeugdliefde, als hij haar opzoekt in New York.
De jonge tiener Sophie en haar dertigjarige vader Calum gaan op vakantie naar een Turkse badplaats waar ze zwemmen, poolen, zonnebaden en luieren. Terwijl er voor de beginnende puber een nieuwe wereld opengaat, worstelt Calum buiten het zicht van Sophie met de zwaarte van het leven. Twintig jaar later vormen Sophies tedere herinneringen aan deze vakantie een krachtig en hartverscheurend portret van hun relatie, waarbij ze probeert de donkere kant van haar liefdevolle vader te begrijpen.
Ademen.
Rennen, rollen, vliegen,
duiken, vallen, kruipen, zuchten,
zitten en weer opstaan.
Een installatie rond het lichaam nodigt twee dansers en drie muzikanten uit om op zoek te gaan naar de motor van ons lichaam. Ook jij kan mee actief bewegen. Wat kan jouw lichaam allemaal? Wat beweegt je?
Figuren en objecten komen tot leven op de muzikale thema’s uit strijkkwartetten van Crumb, Debussy, Dvorak, Glass, Ligeti, Schubert, Shostakovich, Villa Lobos...
De vier korte films uit deze betoverende compilatie voor peuters en kleuters, zijn een ode aan de onvoorwaardelijke liefde - ook na een afscheid.
Een berenjong zoekt zijn moeder, een konijn ondersteunt haar jong bij diens eerste stapjes, een laars rent achter zijn voetenpaar aan en een katje volgt trouw de in de sporen van zijn baasje.
THE BOY AND THE HERON is Miyazaki’s eerste film sinds het Oscargenomineerde THE WIND RISES en is opnieuw een autobiografisch geïnspireerd, complex en fantasierijk epos. Mahito, een jongen die verlangt naar zijn moeder, stapt in een wereld die gedeeld wordt door zowel de levenden als de doden. In deze wereld, vervaagt de dood en herrijst het leven in een nieuwe gedaante. THE BOY AND THE HERON is een semi-autobiografische fantasie die het leven, de dood en creatie verkent, als een eerbetoon aan vriendschap, uitgedacht door Hayao Miyazaki.
Binta is een stoer meisje van 9 jaar. Het is bezoekuur in het kindertehuis waar ze verblijft. Vol ongeduld kijkt ze uit naar de komst van haar mama. Terwijl ze wacht, neemt ze je mee in haar geheime binnenkamer, in het gezelschap van vriendje Yoeri.
De jonge theatermaakster Aminata Demba putte inspiratie uit gesprekken met kinderen en volwassenen die tijdelijk of langdurig van hun ouders zijn gescheiden, en met deskundigen die instaan voor de opvang in kindertehuizen. Decorontwerpers Studio Kuurjeus ontwierpen een zintuiglijk kabinet die je na de voorstelling kan verkennen.
Ademen.
Rennen, rollen, vliegen,
duiken, vallen, kruipen, zuchten,
zitten en weer opstaan.
Een installatie rond het lichaam nodigt twee dansers en drie muzikanten uit om op zoek te gaan naar de motor van ons lichaam. Ook jij kan mee actief bewegen. Wat kan jouw lichaam allemaal? Wat beweegt je?
Figuren en objecten komen tot leven op de muzikale thema’s uit strijkkwartetten van Crumb, Debussy, Dvorak, Glass, Ligeti, Schubert, Shostakovich, Villa Lobos...
ALL THE BEAUTY AND THE BLOODSHED vertelt een emotioneel en veelzijdig verhaal over de internationaal befaamde fotograaf en activiste Nan Goldin. Oscarwinnaar Laura Poitras (CITIZENFOUR) creëerde een zeer persoonlijk portret van één van de belangrijkste fotografen van de late 20e eeuw.
OPPENHEIMER, geschreven en geregisseerd door Christopher Nolan, is een met IMAX®-camera’s gedraaide epische thriller die het fascinerende verhaal vertelt van de raadselachtige man die om de wereld te redden het risico moet nemen dat de wereld wordt verwoest.
De film is gebaseerd op het Pulitzer Prize-winnende boek American Prometheus: The Triumph and Tragedy of J. Robert Oppenheimer van Kai Bird en wijlen Martin J. Sherwin.
Ademen.
Rennen, rollen, vliegen,
duiken, vallen, kruipen, zuchten,
zitten en weer opstaan.
Een installatie rond het lichaam nodigt twee dansers en drie muzikanten uit om op zoek te gaan naar de motor van ons lichaam. Ook jij kan mee actief bewegen. Wat kan jouw lichaam allemaal? Wat beweegt je?
Figuren en objecten komen tot leven op de muzikale thema’s uit strijkkwartetten van Crumb, Debussy, Dvorak, Glass, Ligeti, Schubert, Shostakovich, Villa Lobos...
THE BOY AND THE HERON is Miyazaki’s eerste film sinds het Oscargenomineerde THE WIND RISES en is opnieuw een autobiografisch geïnspireerd, complex en fantasierijk epos. Mahito, een jongen die verlangt naar zijn moeder, stapt in een wereld die gedeeld wordt door zowel de levenden als de doden. In deze wereld, vervaagt de dood en herrijst het leven in een nieuwe gedaante. THE BOY AND THE HERON is een semi-autobiografische fantasie die het leven, de dood en creatie verkent, als een eerbetoon aan vriendschap, uitgedacht door Hayao Miyazaki.
Speelse en verrassende roadmovie vol filmische referenties, over een familie die buiten de lijntjes kleurt. KIDDO is de debuutspeelfilm van Zara Dwinger en ging in wereldpremière tijdens het filmfestival van Berlijn.
Lu woont in een pleeggezin wanneer haar lang verloren moeder Karina haar plots meeneemt op een avontuurlijke roadtrip naar Polen. Tijdens de reis wordt Lu meegesleept in Karina’s Bonnie & Clyde-achtige fantasie. Maar de realiteit zit hen op de hielen en stelt de outlaws voor een keuze. Want hoe ver willen ze gaan om voor altijd bij elkaar te blijven?
Binta is een stoer meisje van 9 jaar. Het is bezoekuur in het kindertehuis waar ze verblijft. Vol ongeduld kijkt ze uit naar de komst van haar mama. Terwijl ze wacht, neemt ze je mee in haar geheime binnenkamer, in het gezelschap van vriendje Yoeri.
De jonge theatermaakster Aminata Demba putte inspiratie uit gesprekken met kinderen en volwassenen die tijdelijk of langdurig van hun ouders zijn gescheiden, en met deskundigen die instaan voor de opvang in kindertehuizen. Decorontwerpers Studio Kuurjeus ontwierpen een zintuiglijk kabinet die je na de voorstelling kan verkennen.
Ademen.
Rennen, rollen, vliegen,
duiken, vallen, kruipen, zuchten,
zitten en weer opstaan.
Een installatie rond het lichaam nodigt twee dansers en drie muzikanten uit om op zoek te gaan naar de motor van ons lichaam. Ook jij kan mee actief bewegen. Wat kan jouw lichaam allemaal? Wat beweegt je?
Figuren en objecten komen tot leven op de muzikale thema’s uit strijkkwartetten van Crumb, Debussy, Dvorak, Glass, Ligeti, Schubert, Shostakovich, Villa Lobos...
Sandra, Samuel en hun 11-jarige slechtziende zoon, Daniel, leven al een jaar ver weg van alles in de bergen.
Op een dag wordt Samuel dood aangetroffen aan hun huis en start er een onderzoek naar zijn verdachte dood. Hoewel er twijfel is, wordt Sandra snel aangeklaagd -was het zelfmoord of moord?
Een jaar later woont Daniel het proces van zijn moeder bij, waarbij het leven van het gezin grondig wordt ontrafeld.
Nora (Greta Lee) en Hae Sung (Teo Yoo), twee diep verbonden jeugdvrienden, worden uit elkaar gerukt als Nora’s familie vanuit Zuid-Korea naar Canada emigreert. Twaalf jaar later studeert Nora in New York en hervinden de twee elkaar via het internet. Ze fantaseren over een wederzien, maar de afstand doet het contact verwateren. Nog eens twaalf jaar later is Nora inmiddels getrouwd en wordt ze tijdens een allesbepalende week herenigd met haar jeugdliefde, als hij haar opzoekt in New York.
Hoe kunnen we ons leven zo lang mogelijk rekken? Sommigen zoeken hun heil in botox, vitaminesupplementen of yoga. Anderen vinden troost in een leven na de dood. Brain Freeze zet onze drang naar eeuwig leven in de schijnwerpers.
Verwacht van Tim Oelbrandt geen klassieke goochelshow. Hij mengt hypnose, theater én filmprojecties met livemuziek van Lili Grace. De magie doet de grens tussen fictie en werkelijkheid vervagen. Black Mirror, maar dan echt.
Hoe kunnen we ons leven zo lang mogelijk rekken? Sommigen zoeken hun heil in botox, vitaminesupplementen of yoga. Anderen vinden troost in een leven na de dood. Brain Freeze zet onze drang naar eeuwig leven in de schijnwerpers.
Verwacht van Tim Oelbrandt geen klassieke goochelshow. Hij mengt hypnose, theater én filmprojecties met livemuziek van Lili Grace. De magie doet de grens tussen fictie en werkelijkheid vervagen. Black Mirror, maar dan echt.
In dialoog met de overzichtstentoonstelling ‘Love Is Forever Isn’t It?’ van Dorothy Iannone in het M HKA (6 okt. ’23 – 21 jan. ‘24) vertonen we in DE CINEMA enkele films die aansluiten bij de reeks standbeelden MOVIE PEOPLE. Iannone liet zich inspireren door films met onvoorwaardelijke, maar noodlottige liefdes in de hoofdrol.
Twee zusjes groeien op bij hun grootvader. Hun moeder zit in de gevangenis. Hun vader is afwezig. Op school wordt er gelachen. Gefluisterd. Gepest. De zusjes voelen zich door alles en iedereen gestraft. Gestigmatiseerd. Buitengesloten. Ze besluiten een bijzonder werkstuk te maken. Over straf. Ze creëren een surreëel justitiepaleis waarin zij zelf de baas zijn. Ze bouwen een wereld waarin kinderen bepalen wat gewenst en ongewenst gedrag is. Goed en kwaad. Hemel en hel. Krapuul en heilige boontjes.
Twee zusjes groeien op bij hun grootvader. Hun moeder zit in de gevangenis. Hun vader is afwezig. Op school wordt er gelachen. Gefluisterd. Gepest. De zusjes voelen zich door alles en iedereen gestraft. Gestigmatiseerd. Buitengesloten. Ze besluiten een bijzonder werkstuk te maken. Over straf. Ze creëren een surreëel justitiepaleis waarin zij zelf de baas zijn. Ze bouwen een wereld waarin kinderen bepalen wat gewenst en ongewenst gedrag is. Goed en kwaad. Hemel en hel. Krapuul en heilige boontjes.
geen plan hebben dat is t plan
slalom over de landkaart
rij d ene dag gerust
d andere van de vorige uit
daar kunnen ze niet tegen
zo kunnen ze niet denken
ze denken in bestemmingen en doelen en rechte lijnen en van a naar b
en dat g onderweg in identieke wegrestaurants en tankstations uw maag en uw auto vult
met driehoekige boterhammen en zompige pizza en olie en diesel
zo snel mogelijk binnen zo snel mogelijk door binnendoor tot ge zijt waar ge stopt
Ook dit seizoen kan je weer elke maand op ‘Nuff Said in De Studio terecht voor een show met verse namen. Van comedy en hiphop tot soul en spoken word. Huisband Lucid Lucia Collective brengt elke editie een feest van jazz, funk en groove. Who’s in!?
Kom dat zien! Kom dat zien! We halen alles uit de kast. Het hele universum. Gigantische muren. Een tiny house. Watervallen op het podium. Vechtscènes. En een zwart gat. Een écht zwart gat!
Voor de allerlaatste keer herneemt Valentijn Dhaenens BigMouth: een unieke kans, want deze legendarische voorstelling uit 2011 blijkt relevanter dan ooit. SKaGeNs BigMouth bespeelt de massa met behulp van historische toespraken van wereldleiders, die aanstuurden op oorlog.
Voor de allerlaatste keer herneemt Valentijn Dhaenens BigMouth: een unieke kans, want deze legendarische voorstelling uit 2011 blijkt relevanter dan ooit. SKaGeNs BigMouth bespeelt de massa met behulp van historische toespraken van wereldleiders, die aanstuurden op oorlog.
Een theaterconcert* voor jongeren en voor iedereen die ooit puber was of zal worden. * Geïnspireerd en gecoacht door tieners: Adam Boufker (14) - Nisrine Mardaoui (14) - Ahlam Issalhi (15) - Amani Akrich (14) - Arsene Witpas (14) - Edzhe Osman (16) - Finn Van Dael-Eulaers (16) - Finn Van Meel (14) - Laime De Paep (16) - Lounja Stubbe (17) - Margot Ryckmans (15) - Tibe Glas (16)
Je staat voor een gigantische muur. Wat er aan de overzijde is, weet niemand. Er hangt een bord: “Toegang verboden voor iedereen die niet voortdurend verwonderd is.”
Stel dat je per ongeluk op de Scherpgetande Stenen trapt. Een Gevleugelde Grammofoon biedt je een rit aan. Je loopt de Naakte Waarheid tegen het lijf. Een Betoverde Boom met takken als klauwen smeekt je om hem weer tot mens te maken. In een Smoorhete Woestijn moet je een vinger afgeven in ruil voor een slok. Wat doe je dan?
Je staat voor een gigantische muur. Wat er aan de overzijde is, weet niemand. Er hangt een bord: “Toegang verboden voor iedereen die niet voortdurend verwonderd is.”
Stel dat je per ongeluk op de Scherpgetande Stenen trapt. Een Gevleugelde Grammofoon biedt je een rit aan. Je loopt de Naakte Waarheid tegen het lijf. Een Betoverde Boom met takken als klauwen smeekt je om hem weer tot mens te maken. In een Smoorhete Woestijn moet je een vinger afgeven in ruil voor een slok. Wat doe je dan?
Je staat voor een gigantische muur. Wat er aan de overzijde is, weet niemand. Er hangt een bord: “Toegang verboden voor iedereen die niet voortdurend verwonderd is.”
Stel dat je per ongeluk op de Scherpgetande Stenen trapt. Een Gevleugelde Grammofoon biedt je een rit aan. Je loopt de Naakte Waarheid tegen het lijf. Een Betoverde Boom met takken als klauwen smeekt je om hem weer tot mens te maken. In een Smoorhete Woestijn moet je een vinger afgeven in ruil voor een slok. Wat doe je dan?
Manu Moreau is kwart Oegandees. Zijn vader leert op vijftigjarige leeftijd zijn moeder kennen. Samen krijgen ze drie zonen, twee witte en een lichtbruine: Manu. Hij groeit op in Zwijndrecht, een dorp waar hij als enige anders is.
Met Hier ben ik gaat Manu op zoek naar zijn roots. Om zichzelf en de plek die hij inneemt in de wereld beter te begrijpen. Want: als je wil weten wie je bent, moet je weten waar je vandaan komt.
Manu Moreau is kwart Oegandees. Zijn vader leert op vijftigjarige leeftijd zijn moeder kennen. Samen krijgen ze drie zonen, twee witte en een lichtbruine: Manu. Hij groeit op in Zwijndrecht, een dorp waar hij als enige anders is.
Met Hier ben ik gaat Manu op zoek naar zijn roots. Om zichzelf en de plek die hij inneemt in de wereld beter te begrijpen. Want: als je wil weten wie je bent, moet je weten waar je vandaan komt.
Er is haar dat hard of traag groeit.
Er is haar met rare kleuren.
Er is haar dat ‘s nachts een eigen leven leidt.
Er is haar dat graag spaghetti eet.
Er is haar dat vlotjes vijf wereldtalen spreekt.
Geïnspireerd op het werk en leven van Toulouse-Lautrec - de befaamde Franse tekenaar en kunstschilder die het Parijse nachtleven op doek vastlegde - duiken Roman Van Houtven en Marieke Dermul onder in het achterland van fashion en nightlife. Club Toulouse geeft antwoord op met-goud-en-glitter-overdekte-stereotiepe-extravagante-genderfluïde-hokjesdenkende-profilerende-prangende-statussymboolgerelateerde-vragen.
In 2022 verraste SKaGeN met de tweedelige SneakPeek* Shadow Game waarin het publiek twee maal twee weken kon meelezen met de intense Messenger-conversatie tussen Eefje – een Nederlandse documentairemaakster – en Sajid (SK) – een minderjarige Afghaanse jongen – op de vlucht voor de Taliban en op weg naar Europa. In het derde en laatste deel verlaat SKaGeN de digitale conversatie om opnieuw het podium op te stappen.
In 2022 verraste SKaGeN met de tweedelige SneakPeek* Shadow Game waarin het publiek twee maal twee weken kon meelezen met de intense Messenger-conversatie tussen Eefje – een Nederlandse documentairemaakster – en Sajid (SK) – een minderjarige Afghaanse jongen – op de vlucht voor de Taliban en op weg naar Europa. In het derde en laatste deel verlaat SKaGeN de digitale conversatie om opnieuw het podium op te stappen.
In 2022 verraste SKaGeN met de tweedelige SneakPeek* Shadow Game waarin het publiek twee maal twee weken kon meelezen met de intense Messenger-conversatie tussen Eefje – een Nederlandse documentairemaakster – en Sajid (SK) – een minderjarige Afghaanse jongen – op de vlucht voor de Taliban en op weg naar Europa. In het derde en laatste deel verlaat SKaGeN de digitale conversatie om opnieuw het podium op te stappen.
Grafixx is méér dan een festival rond grafische kunsten. Onze verdiepende avond Grafixx EXTD. brengt verschillende sprekers uit het werkveld samen. In maart delen enkele drukkers, uitgevers en kunstenaars met een passie voor drukwerk het podium. In drie lezingen en gesprekken lichten zij toe waarom bepaalde technieken prikkelen, en worden hun meest opmerkelijke projecten in houtsnede, zeefdruk, letterpress, risografie of CMYK voorgesteld.
Gene Bervoets, Karl Eriksson, Gowie Meeusen, Ben Bervoets en Bo Spaenc hadden een band: Plastik Bags. Ze speelden luide, rauwe punk-achtige muziek met absurde surrealistische poëzie in het Antwerps dialect – iets wat deed denken aan een mix van Kafka, Markies De Sade en Klein Klein Kleutertje. Teksten en muziek die klonken als schilderijen van Dali, maar waarbij je de vloeibare uurwerken zo kon vervangen door denkbeeldige genitaliën.
Enkele artiesten uit Vlaanderen maakten in 2021 een wondere wereld, geïnspireerd op babyboekjes, kartonboekjes, flipper en knisper, flapjesboeken en pop-ups, prentenboeken en fotoboeken.
De ene werkte aan een uitplooibaar fotoalbum, met landschappen en rare plekken. De andere ontwikkelde textielboeken, matten, waarin je vooral je verhaal kan voelen. De ene vindt zelfs papier eetbaar en boeken om van te smodderen! De andere laat een kleurrijke bolletjeswind door de ruimte waaien. Of blokletters dansen uit de bladzijden. Samen boeken kijken wordt een muzikaal avontuur!
Enkele artiesten uit Vlaanderen maakten in 2021 een wondere wereld, geïnspireerd op babyboekjes, kartonboekjes, flipper en knisper, flapjesboeken en pop-ups, prentenboeken en fotoboeken.
De ene werkte aan een uitplooibaar fotoalbum, met landschappen en rare plekken. De andere ontwikkelde textielboeken, matten, waarin je vooral je verhaal kan voelen. De ene vindt zelfs papier eetbaar en boeken om van te smodderen! De andere laat een kleurrijke bolletjeswind door de ruimte waaien. Of blokletters dansen uit de bladzijden. Samen boeken kijken wordt een muzikaal avontuur!
Theater Artemis en Studio Julian Hetzel presenteren: een talentenshow voor mislukkingen. Wie faalt er als de beste? De kandidaten trekken alles uit de kast.
De Uitnodiging is een ode aan haar geliefde en alle mensen die ondanks bindings- en verlatingsangst de sprong weer wagen.
Laura schreef een ode aan Mark. Aan liefde na scheiding. Over je hart openen. Nog een keer. En nu echt helemaal. Een ode aan haar geliefde en alle mensen die ondanks bindings- en verlatingsangst de sprong weer wagen. De Uitnodiging: een feel good voorstelling voor getekende mensen.
Laura Van Dolron speelt de theaterhit Sartre zegt sorry van 2011 opnieuw. Haar eerste gebroken hart werd toen een swingend scherp portret van een verloren generatie. Reflecterend op toen en nu, met nieuwe inzichten en littekens spreekt van Dolron Sartre opnieuw aan. Steve Aernouts doet weer mee. Ook ouder en soms wijzer, maar nog altijd de muze van van Dolron.
Ook dit seizoen kan je weer elke maand op ‘Nuff Said in De Studio terecht voor een show met verse namen. Van comedy en hiphop tot soul en spoken word. Huisband Lucid Lucia Collective brengt elke editie een feest van jazz, funk en groove. Who’s in!?
Wie houdt er het meest van dieren?
Hij die ze verzorgt, aait, kamt?
Of hij die hun leefgebied probeert te redden?
In Freedom Club is een man op zoek naar impact. Terwijl hij de wereld probeert te redden, speelt hij zijn gezin kwijt. Te midden van rollercoasters, golfbaden en andere natuurrampen stellen we de vraag: wat moet je doen om gehoord te worden?
PREPARE FOR THE TSU TSU TSU TSU TSU
TSUNAMIIIIIIIIIIII!
Wie houdt er het meest van dieren?
Hij die ze verzorgt, aait, kamt?
Of hij die hun leefgebied probeert te redden?
In Freedom Club is een man op zoek naar impact. Terwijl hij de wereld probeert te redden, speelt hij zijn gezin kwijt. Te midden van rollercoasters, golfbaden en andere natuurrampen stellen we de vraag: wat moet je doen om gehoord te worden?
PREPARE FOR THE TSU TSU TSU TSU TSU
TSUNAMIIIIIIIIIIII!
Met Hele Verhalen Voor Een Halve Soldaat heeft Benny Lindelauf een zoveelste juweeltje in de jeugdliteratuur afgeleverd. Na het bekroonde Tortot is deze verhalenbundel het minstens zo sterke vervolg. Al de verhalen in dit boek zijn fantasierijk, speels en meeslepend. De Terugkeer van Prins Arthur Zenig de Vijfde uit Tortot is een keihard verhaal over de minst sympathieke poppenspeler ooit.
Met Hele Verhalen Voor Een Halve Soldaat heeft Benny Lindelauf een zoveelste juweeltje in de jeugdliteratuur afgeleverd. Na het bekroonde Tortot is deze verhalenbundel het minstens zo sterke vervolg. Al de verhalen in dit boek zijn fantasierijk, speels en meeslepend. De Terugkeer van Prins Arthur Zenig de Vijfde uit Tortot is een keihard verhaal over de minst sympathieke poppenspeler ooit.
Een jonge actrice wordt moeder en manisch.
Ze heeft een godenkind gebaard!
De kersverse mama voelt zich zo goed dat slapen niet meer hoeft. Bovendien blijkt ze opeens meertalig, en in staat tot het bespelen van diverse muziekinstrumenten. De jonge vrouw wordt een klaterende bron van gedachten, liedjes, plannen, grappen en grote waarheden.
Twee weken later wordt ze opgenomen op de afdeling van psychiater Vandenberghe, met lekkende borsten en zonder baby. Kraambedpsychose is de diagnose.
Een voorstelling over een vader die het liefst niets wil nalaten en een jonge dochter aan wie je niet goed weet wat doorgeven. Over hoe de grote geschiedenis via alledaagse familiegewoontes eeuwenlang doorwerkt van ouder op kind.
in het museum zagen we een tijdslijn
met helemaal aan het begin
die ene vis
die de moed had om op het land te kruipen
en op het einde staat een man
ik kijk naar mijn dochter
naast mij op de bus
ze wordt steeds blonder en lijkt steeds minder op mij
Een voorstelling over een vader die het liefst niets wil nalaten en een jonge dochter aan wie je niet goed weet wat doorgeven. Over hoe de grote geschiedenis via alledaagse familiegewoontes eeuwenlang doorwerkt van ouder op kind.
in het museum zagen we een tijdslijn
met helemaal aan het begin
die ene vis
die de moed had om op het land te kruipen
en op het einde staat een man
ik kijk naar mijn dochter
naast mij op de bus
ze wordt steeds blonder en lijkt steeds minder op mij
Ook dit seizoen kan je weer elke maand op ‘Nuff Said in De Studio terecht voor een show met verse namen. Van comedy en hiphop tot soul en spoken word. Huisband Lucid Lucia Collective brengt elke editie een feest van jazz, funk en groove. Who’s in!?
Why I shot Andy Warhol and other chit-chat
Russel: “The two-sex system must be right, because it has been there for ages”
Bongi: “So has disease”
Nona Demey Gallagher & Lieselot Siddiki brengen Up Your Ass, Valerie Solanas’ beruchte komedie uit 1965. De tekst heeft al jaren een omstreden status in de feministische (queer) community, maar ziet nu voor het eerst het Europese theaterlicht.
Why I shot Andy Warhol and other chit-chat
Russel: “The two-sex system must be right, because it has been there for ages”
Bongi: “So has disease”
Nona Demey Gallagher & Lieselot Siddiki brengen Up Your Ass, Valerie Solanas’ beruchte komedie uit 1965. De tekst heeft al jaren een omstreden status in de feministische (queer) community, maar ziet nu voor het eerst het Europese theaterlicht.
Voor ze moeder werd kreeg schrijfster en curator Anneleen Van Offel net als veel andere schrijvers te horen dat moederschap en het schrijven niet te verenigen zijn. Hoe rijm je de rommeligheid van het moederen met de eenzame opsluiting van het schrijverschap? Maar waarom is dit een verhaal dat vooral aan vrouwen wordt verteld? Welke impact ervaren vaders? En wat zegt het over ons idee van zowel moederschap als kunstenaarschap?
Op het eiland Øy is er één berg. Één school. Één auto. Er vaart één boot per dag. Altijd ligt er sneeuw. Tove is een jongen van 11. Hij woont aan de voet van de berg. Aan de andere kant is een meisje komen wonen. Ze is ook 11. Hij heeft haar nog niet gezien, Maar wel al gehoord. Tove heeft één droom. Kunnen vliegen net zoals zijn vader. Vliegen is gemakkelijk. Ik weet dat. Ik heb het bijna gedaan. Gisteren op weg naar school. Ècht. Het waaide, hard. Zo hard dat ik met mijn jas open tegen de wind in kon hangen zonder om te vallen. De wind tilde mij op.
In mei 2024 zijn er weer veel jongeren die voor de eerste keer moeten gaan stemmen. Europese, federale en regionale verkiezingen... Waarvoor gaan we juist kiezen? Wat ligt er in de schaal?
De Eerste Keer is een atypisch verkiezingsprogramma voor de nieuwste stemmers. Onafhankelijke experten leggen de inzet van de verkiezingen
uit. Welk verschil maakt jouw stem?
De Studio presenteert De Eerste Keer voor een vrij publiek op vrijdag 7 juni om 20u. Een avondvullend programma boordevol discussie en reflectie.
Haal alles uit het leven, want je leeft maar één keer! Daar geloofde Maarten heilig in. Tot hij op een dag, kijkend naar de zoveelste Netflix-reeks, besefte dat zijn leven maar de helft was van wat het had kunnen zijn. Hij nam een radicaal besluit: hij ging vol voor succes! En het lukte! Zijn zalen liepen vol, het geld stroomde binnen en er kwamen lovende recensies. Op een zondagochtend om 11 uur vond hij zichzelf terug in een jacuzzi van een Amsterdams tophotel, naast een dronken Amerikaanse investeerder. Hij dacht: hoe ben ik hier beland? Is dit niet een beetje te veel doorgeslagen?