Film / Gucci

BLUE ORCHIDS + SHORTS

Ondertitel
JOHAN GRIMONPREZ
88'
Categorie
Afbeelding
Blue Orchids

In BLUE ORCHIDS creëert Johan Grimonprez een dubbelportret van twee experts die tegengestelde uitersten vertegenwoordigen in het speelveld van de wereldwijde wapenhandel. De verhalen van voormalig New York Times-correspondent Chris Hedges en van Riccardo Privitera, voormalig wapenhandelaar voor het inmiddels opgeheven Talisman Europe Ltd vormen een even verrassende als verontrustende omlijsting voor schokkende onthullingen over de oorlogsindustrie.

Toen Grimonprez met Hedges en Privitera sprak voor zijn in 2016 uitgebrachte film SHADOW WORLD, werd hem duidelijk dat beide mannen dezelfde pijn en hetzelfde trauma beschreven, maar vanuit radicaal tegenovergestelde perspectieven – de een wijdt zijn leven aan het ontmaskeren van leugens, de ander heeft zijn leven op leugens gebouwd. Uit hun persoonlijke getuigenissen en de politieke geschiedenis doemt een beeld op van de omvang van het leed en de huichelarij, waarin de wapenhandel een symptoom blijkt van een veel dieper liggende kwaal: hebzucht.

De screening van BLUE ORCHIDS wordt voorafgegaan door de kortfilms:

from SATIN ISLAND (2015, 3')Auteur Tom McCarthy leest voor uit zijn werk op een videocollage van Johan Grimonprez.

| every day words disappear| - Michael Hardt on the politics of love (2016, 15') - Politieke foilosoof Michael Hardt vraagt zich af wat het zou betekenen om een politiek systeem op liefde te baseren, in plaats van angst.

What I Will (2013, 1') - Palestijns-Brooklynite poëet Suheir Hammad declameert combattieve en hoopvolle woorden als antwoord op oorlogsbeelden. "I will not dance to your war drum / I will not dance to that beating / I know that beat / It is lifeless."

Raymond Tallis | on tickling (2017, 8') - Neuroloog Raymond Tallis exploreert de filosofische notie dat we pas onszelf worden door in dialoog te treden met anderen: 'we dialogue, therefore we are'.

Two Travellers to a River (2018, 1'24")Palestijnse actrice Manal Khader reciteert een gedicht van Mahmoud Darwish over hoe alles anders had kunnen zijn.

Hoofdinhoud
Media content